Alveringem Kermis: een Feest voor iedereen!

Alveringem, [20/09/2023] – Kermis in Alveringem-Dorp is een jaarlijkse traditie. Een feest dat inwoners samenbrengt en hen een weekend vol plezier belooft. Voor het Feestcomité Alveringem - met een toegewijd team van vrijwilligers aan het roer - was het kermisweekend vooral een feest van veel helpende handen, verbondenheid, traditie én… een poging tot vernieuwing.

Feestcomité Alveringem heeft één duidelijk doel voor ogen: een spetterend feest creëren voor inwoners en bezoekers. “Iets waarin we zeker zijn geslaagd,” zegt Stiene Defoer. De Kermis bracht lachende gezichten en positieve energie samen. Dit enthousiasme strekt zich uit tot alle evenementen die het feestcomité organiseert, waaronder ook de griezelige Halloween Smoefeltocht (31/10) en de Sint-Maartenshow (10/11). "We willen Alveringem, een dorp met talloze troeven voor jong en oud opnieuw doen leven!”

Nostalgie, traditie en vernieuwing gaan hand in hand

De kermis is één en al nostalgie. Vooral de retro paardenmolen - die al generaties lang voor mooie herinneringen zorgt – is een echte blijver. “Maar we moeten ook verder kijken dan tradities”, vult Els Dierick aan. “Zo had het Feestcomité Alveringem vorig jaar al een ambitieus plan voor vernieuwing. We streefden ernaar om de kermis te verplaatsen naar het Hof van Wyckhuize. Het event ‘De Zomer van Alveringem’ had aangetoond dat het er een mooie, toegankelijke locatie was. Helaas stuitte dit plan op weerstand van het gemeentebestuur. En ook ons voorstel vorig jaar en dit jaar om de kermis te centraliseren op de plek waar de Oude Fortemstraat, de Sint-Rijkersstraat en het Dorp samenkomen (t.h.v. de apotheek) werd tegengehouden. Dat vonden we best jammer gezien er op diezelfde plek al eens een groot podium kon staan.”

“Ondanks de voorbije teleurstellingen weerhield het ons er niet van om dit jaar een alternatieve locatie te zoeken in de Oude Fortemstraat. Daar wilden we een veilige ruimte creëren voor o.a. muzikale optredens, extra kermiskramen,…. En op deze locatie is ook voldoende plaats om een tent te zetten voor de quiz en het eetfestijn. Zo kunnen we alles mooi centraliseren op 1 locatie, iets wat heel veel ter sprake komt bij de inwoners, aldus Els.

Helaas, het verplaatsen van de kermismolen bleek voor de burgemeester onbespreekbaar”, gaat Stiene verder. “De molen laten staan – en dus de kermis uit elkaar halen - is voor ons geen optie. We willen de veiligheid garanderen en in dit scenario moeten kinderen de straat oversteken. De weg tijdelijk verkeersvrij maken werd door de burgemeester negatief geadviseerd want dat zou een probleem vormen voor de busroute van De Lijn. Een omleiding rond de kerk lukt niet omdat de paardenmolen – die daar blijkbaar moet blijven staan - de doorgang verhindert. Ons team koos er uiteindelijk voor om de traditionele locatie te behouden. Door ruimtegebrek werden sommige activiteiten uiteindelijk geschrapt. Een spijtige ontwikkeling. "We hopen dat we volgend jaar opnieuw in gesprek kunnen gaan over de locatie," aldus Stiene. "We zijn ervan overtuigd dat we met een goed gesprek tot een mooi resultaat kunnen komen in het aankomende verkiezingsjaar.”

Voor elk wat wils

“Maar we mogen trots zijn,” zegt Els vastberaden. “Het feestcomité heeft alles in het werk gesteld om er ook dit jaar een feest van te maken. Ondanks een beperkt budget zijn we erin geslaagd om opnieuw een aantrekkelijk programma aan te bieden voor kinderen én volwassenen.” Op vrijdagavond kon je meedoen aan de quiz, maar liefst 34 groepen schreven zich in! Kinderen genoten zaterdag van de Tovershow en nadien was iedereen welkom voor een uitgebreide feestmaaltijd. Op zondag stonden er dan weer heel wat muzikale optredens op het programma. De grime-stand, de draaimolen, het eendjes- en schietkraam waren een groot succes bij de kinderen. En zoals het op een echte kermis hoort, kon je smullen van heerlijke oliebollen. 

Kritiek mag. Maar de tijden veranderen.

Kleine domper op de kermisvreugde was de kritiek die het feestcomité kreeg. “Het klopt dat de kermis in de gloriedagen - dan spreken we over 10 tot 20 jaar geleden - meer publiek trok. Maar de tijden veranderen,” vult Wannes Ryckebosch aan. Elk weekend valt er wel ergens iets te beleven. September is traditioneel ook een zonnige maand met heel wat familiebijeenkomsten. Bovendien is het leven duurder. De kosten zijn gestegen – ook voor de organisatie. Ondanks alles heeft het comité de nodige inspanningen geleverd om het kermisweekend aantrekkelijk te houden” De kermis blijft een traditie die we willen koesteren. Veel van onze vrijwilligers gingen als kind naar de kermis in’t dorp. 

Onze vrijwilligers zijn goud waard!

En laat dat nu onze kracht zijn! Want het hart van de Alveringem Kermis wordt gevormd door heel wat toegewijde vrijwilligers. Velen van hen balanceren hun betrokkenheid bij het feestcomité met werk, gezin en hobby's. Hun blijvende inzet is de drijvende kracht achter het succes van de kermis én al onze andere activiteiten. Hun inzet wordt ontzettend hard gewaardeerd.

Versterk ons team!

Feestcomité Alveringem nodigt iedereen die wil bijdragen aan een positief en constructief gesprek graag uit op 14 november 2023 om 20u in De Kwelle. “We zullen de kermis evalueren en daarbij zijn alle ideeën welkom”, zegt Stiene. “Het is dé perfecte gelegenheid om samen te werken aan een nog stralender toekomst voor de Alveringemse Kermis”.

 

In naam van het Feestcomité Alveringem.

 

Contactpersoon: Dries De Ruyter
feestcomitealveringem@gmail.com